efteling kerk - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Denise & José - WaarBenJij.nu efteling kerk - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Denise & José - WaarBenJij.nu

efteling kerk

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Denise & José

06 April 2014 | Finland, Helsinki

Denise had al een verslagje gemaakt over suomenlinna, dus daar ga ik niet meer op in;) s ochtends was ik nog naar de kerk geweest. Dit keer de uspenskin kathedraali. Deze was enorm indrukwekkend, er was heel veel goud, schilderijen, kaarsjes en koper en zilver. Bij binnenkomst kon je kaarsjes kopen en deze aansteken(ja duuh:p) En iedereen kuste ook het schilderij van Jezus. Sommigen ook nog die van de apostelen. Ze begonnen met een soort zingend gebed waarbij enorm veel kruisjes werden geslagen. Iedereen bleef ook de hele dienst staan, wat ik zelf niet volgehouden heb. Vervolgens kwam er een priester die zeker niet te zuinig met de wierook was. Alles werd ingezegend. Er was een koor van 7 mensen die met hun ruggen naar de gemeente toe stonden.

Ik had echt een fantastisch vrouwtje naast me dat tot mijn verbazing Engels sprak en mij ook met mijn broek en mijn protestantse geloof gewoon accepteerde. Dat zie je weinig hoor in Nederland. Tijdens de gebeden en de preek was heel vaak het woord anteeksi te horen wat sorry of het spijt me betekend.

Doordat de preek staande was en er een vrouwtje naast me stond die echt heel oud was gebaarde ik of ze wilde zitten. Ze antwoordde met nee en keeknme heel raar aan. Verder was er ook nog een vrouw met een baby en die hoefde ook niet te zitten. Dus mijn goede bedoelingen waren overbodig. Vervolgens snapte ik waarom. Het was een doopdienst en de oude vrouw was de oma van het kind denk ik.

De priester nam het kindje van de moeder over, en hij sloeg zon 4 kruisjes met r. Ze begon keihard te huilen en toen kreeg ze ook nog olie over zich heen. Die priester wist niet hoe snel hij dat kind weer bij dr moeder moest brengen haha:p

Aan het eind was er collecte. Zo daar kunnen we als nederlanders ook echt een hoop van leren. Het laagste bedrag was geloof ik 2 euro en de rest allemaal briefgeld. De collecte werd ook gedaan door kinderen, wat ik wel een goed idee vond om hen ook te betrekken in de ambt. Ik kreeg tijdens de communie wel hoofdpijn van de wierook. De dienst heeft 2 uur geduurd, maar het is het zeker waard geweest.

Tot nu toe ben ik in deze kerken geweest:
Uspenskin kathedraali,
Tuomiokirkko,
Johanneksenkirkko,
Tempelplatsenskyrka,
Pauluskirkko

Ik vond de uspenskin kathedraali en de tuomiokirkko het mooist.

Verder deze plaatsen bezocht:
Kauppautori(marktplein)
Sueresaari(openlucht museum eilandje),
Töölöö(hier wonen we),
Centrum,
Kamppi,
Katajanokka skatudden(efteling kerk),
Suomenlinna(eilandje met oude gebouwen en veel natuur en fort)
Jäkomäki(hier werk ik),
Sörnainen(circus),
Ruolahti(bierhuis)

Hierbij nog een keer bedankt Rob en Noor voor het reisgidsje, ik geloof dat ik bijna alles wat daarin staat gezien heb. Echt leuk:)

Moi moi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Mijn eerste reis

Stage finland

Recente Reisverslagen:

19 April 2014

Tallinn beware!;)

18 April 2014

Goede vrijdag

16 April 2014

Farewell party

16 April 2014

Hoe bedoel je, spierpijn?

15 April 2014

Ego is gestreeld
Denise & José

Actief sinds 02 Dec. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 18199

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 03 Mei 2014

Tallinn

26 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: